Als de stenen het konden vertellen…
Geplaatst op 21 juni 2020 door Lucien
De Smet
Een monument van lokaal historisch
belang
Bij mijn bezoek aan de gemeentelijke begraafplaats
in Landskouter trok het grafmonument van de familie Strymeirsch mijn bijzondere
aandacht. Een prachtig monument, dat uw aandacht trekt wanneer u het dorp
binnen rijd. Het is nog in een vrij goede staat met uitzondering van het wit
porseleinen Christus figuur aan het kruis, dat op diverse plaatsen gebroken is.
Het monument op zich, dat meer dan 100 jaar oud is, vertelt ons zeer weinig van
wie er begraven ligt. De namen van wie in het familiegraf Strymeirsch begraven
liggen staan niet vermeld.
De familie Hendrik Strymeirsch was een
landbouwersgezin die in de Kattestraat in Landskouter woonde. Hendrik
Strymeirsch, in Landskouter geboren op 2-10-1837, was de zoon van Francies (†
Landskouter 18-01-1847) en Marie Theresia Lateur († Landskouter 31-03-1853).
Hij huwde te Landskouter op 27-01-1873 met Maria
Clementina Eeckhout. Ook zij werd in Landskouter geboren op 7-03-1851 als de
dochter van Joannes Baptiste en Marie Theresia Boterdaele. Haar moeder was op
haar huwelijk niet aanwezig, die verbleef op dat ogenblik te
Velzeke-Ruddershove Hendrik overleed te Landskouter op 7-07-1909.
Hun kinderen waren:
§
Emilius Josephus, werd in Gent geboren op
22-03-1874. Overleden in Schaarbeek 21-07-1919.
§
Arthur Josephus werd in Gent geboren op 24-03-1876.
§
Marie Louise werd in Landskouter geboren op
21-08-1878. Zij overleed in Melle op 31-08-1905. Op het hof in de Kattestraat
woonden ook de twee broers van Hendrik: Pieter Benedictus, geboren te
Landskouter op 26-11-1826 en overleden te Gent op 18-04-1911, en
Seraphinus, geboren te Landskouter op 4-04-1831. Hij overleed er op 25-03-1908.
Ingenieur Emiel Jozef Strymeersch was een van de
invloedrijke mannen op de maatschappij. Door zijn tussenkomst werd zijn broer
Arthur Joseph als “employé au chemin de fer” in
het bedrijf tewerk gesteld. Arthur had intussen het huis in de Kattestraat
verlaten en werd op 13-05-1908 in Sint-Jans-Molenbeek ingeschreven.
Het reizigersvervoer wilde bij de start
maar niet vlotten
Uiteindelijk kon men in “de Gazette van Gent” lezen
dat de spoorlijn voor het reizigersverkeer van Gent naar ’s Gravenbrakel op
20-01-1867 zal geopend worden.
Vanuit Gent en van uit Braine-Le-Comte vertrokken
elke dag vier treinen. De uurregeling zag er als volgt uit:
§
Vanuit Gent om: 5u; 9u30; 15u20; 18u50.
§
Vanuit Braine-Le-Comte om 7u10; 9u07; 16u45; 20u15.
Alle treinen hielden halt in alle stations, behalve
die van 9u30 uit Gent en deze van 16u45 uit Braine le Comte Deze treinen
hielden halt in Melle, Landskouter, Sottegem en Maria Lierde. In normale
omstandigheden werd het traject afgelegd in “zeven kwartieren tot twee uur”.
In een vroeger bijdrage vroeg ik me af waarom
destijds twee indirecte treinen elke dag halt hielden te Landskouter, een dorp
met een halte ter hoogte van de overweg en een café in de buurt. Gaf de
heer Noël Minnaert uit Landskouter me destijds niet het antwoord toen hij het
verhaal vertelde van Emiel Jozef.
Hij pendelde die vanuit Landskouter regelmatig naar
Gent en Brussel. Van hem is het bekend dat de trein in Landskouter op zijn
teken voor hem halt hield. Was het een teken of een groet naar de machinist en
nam hij gewoon de indirecte trein die in Landskouter halt hielt?. Trouwens
alle treinen stopten toen in Landskouter.
Ingenieur Strymeersch nam de in Landskouter de
trein vermoedelijk in eerste of 2e klasse reisde. Rekening houdende met zijn vooraanstaande positie
binnen de maatschappij is het niet uitgesloten dat voor hem de indirecte trein
in Landskouter halt hield. Emiel Jozef Strymeersch overleed in Schaarbeek op
21-07-1919.
Wachten op een trein bleek van alle
tijden te zijn!
Niet op 20-01 1867 maar twee dagen later op
22-01-1867 vertrok de trein uit Gent. De krant informeerde dat de exploitatie
tussen Henegouwen en Vlaanderen met” eene zorgeloosheid die alle
palen te buitengaat verliep” Er waren de problemen met de
locomotief dat geen water had, wachten op andere treinen. Er was maar één
stoomsleper beschikbaar. De reizigers van de pas in dienst genomen
reizigersdienst hadden één uur in de wagons moeten wachten. Verscheidene heren
eisten daarop hun geld terug. De trein van 9u 33 verliet pas de stad om 11u 30.
De spoorlijn was toen in concessie gegeven aan de ”NV Compagnie du chemin de fer de Braine-le-Comte à Gand”
(tot 27-01-1921).
In juli is het 101 jaar geleden dat ingenieur
Strymeersch overleed. Mogen wij hopen dat dit historisch belangrijk graf door
de zorgen van de gemeente Oosterzele als waardevol funerair erfgoed instant
gehouden word. Wachten tot het verkommerd en dan verwijderen is geen
optie.
Een stoomtrein reed in 2010 tussen Gent en Zottegem
naar aanleiding van Bruisend Balegem, maar stopte niet in Landskouter. Emile
Strymeersch slaagde er wel in om de trein te doen stoppen in Landskouter.
Lucien De Smet is voorzitter van
het Heemkundig Genootschap Land van Rode.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten