Sint-Laureins : Uit het rijke roomse leven ! De bedevaarten.

Ondanks tijden van grote armoede en periodes van tijdelijke hongersnood waren wij in het verleden een volk van kermissen en feestelijkheden, van stoeten en optochten, van eetfestijnen en drinkgelagen ! Misschien om de magere tijden van ontbering te doen vergeten of  als carnaval-reflex met het oog op de onvermijdelijk komende vasten als gevolg van tegenslagen, natuurrampen en de steeds maar voortdurende oorlogsvoeringen tussen steden of gewesten, vorstendommen, koningen en keizers !
Doch naast de behartiging van onze lichamelijke belangen kwam onze geestelijke honger zeker niets te kort ! Wij waren boven alles een volk van bedevaarders ! Bedevaarten in alle mogelijke vormen en soorten, in z'en eentje of in groep, ver of nabij, in de open natuur of in de besloten ruimte van een kerk of kapel, als onderdeel van onze cultuur of als uitingsvorm bij uitstek van het individuele geloof ! Op bedevaart gaan is van alle tijden en van alle godsdiensten en culturen overal op aarde. Bedevaarten, oorspronkelijk pelgrimstochten, zijn en waren een massaverschijnsel. We kunnen ons in deze tijd nog nauwelijks de belangrijke rol voorstellen die bedevaarten hadden in de Middeleeuwen. Het deelnemersaantal was eertijds zo hoog, dat dit nu ongeloofwaardig overkomt, al wordt dit door onbetwiste getuigenissen bevestigd !
Het waren hoogtepunten van godsvrucht waar in de loop der eeuwen ook de onvermijdelijke kermis, maar tevens ook de zinnelijkheid een uitlaatklep vond ! Men trok al zingend, biddend en kaarsen brandend op weg, dit alles met het vooruitzicht op "de hemelse vruchten van onze christelijke vroomheid" en rekenend op een souvenir voor de thuisblijvers !
Sommige bedevaartsoorden, behoren tot de Formule 1 van de bedevaarten, voor het overleven moeten ze het niet alleen hebben van mediabekendheid of spektakel, maar ook van een groot deelnemersaantal.
Daar er heden ten dage meer gereisd wordt, zijn heel wat verder gelegen bedevaartsoorden binnen het bereik van velen komen te liggen, maar die zijn dan ook meestal niet veel meer dan een toeristische attractie en zit er ietsje meer in, dan is dat meegenomen, baat het niet, het schaadt niet.
Ook voor Sint-Laureins was en is nog, doch met sterk afgenomen interesse, Frans Lourdes de nummer 1, mede door de jaarlijks ingelegde groepsreizen gepromoot door de kerkelijke instanties. De grot van Massabielle is sinds 1864 nog steeds een hotspot, zo succesvol dat rond 1873 om iedereen die krapper bij kas zat, een kans te geven, een light-versie gecreëerd werd in Oostakker-Lourdes, waarbij steevast de jaarlijkse bedevaart tijdens de meimaand hoorde ! En in 1952 kwam de Mariagrot van Maldegem-Kleit haar bijdrage leveren, was het niet aan de behoefte van de bezoeker, dan wel aan de noden van de gastheer ! Talrijk ook waren de pseudo-grotten in allerlei formaten die overal te lande ter ere van de moeder Gods uit de grond schoten, maar dan wel zonder "miraculeuze" beeldjes !



Bovenstaande foto werd genomen ter gelegenheid van een Lourdes-bedevaart naar Frankrijk met pastoor Verhulst en van links naar rechts staand Marie De Reu (in de volksmond Marie Machar, dochter van slager René en broer van Julien de facteur) - Maria Verhulst (zuster van de pastoor) - Esther Martens (dochter van bakker Camiel en zuster van Marcel) - Octavie Haverbeke (zuster van Pater Haverbeke ze deed de was in de pastorij) - zittend Alice Van Holsbeke (echtgenote Focke moeder van Marie-Paul) - Irene Van Acker ( echtgenote van koster De Henau).

De redenen waarvoor men op bedevaart trok waren verscheiden, als dank voor een bekomen gunst, of om te bidden voor een tussenkomst, als boete voor een gemaakte fout of als smeekbede voor een genezing, ter invulling van een kinderwens, louter uit diepe devotie of gewoon uit toeristisch oogpunt daar eens geweest te zijn !
Op elke bedevaartplaats heeft men wel een miraculeus beeldje van een of andere heilige, waaraan buitengewone eigenschappen worden toegeschreven, en dat zijn status bereikt heeft door het verrichten van een "wonder", of m.a.w. iets dat niet te verklaren is ! Een vette kluif voor de onuitputtelijke menselijke fantasie en de onwaarschijnlijkste verhalen en legendes worden vervolgens voor waar aangenomen !
Bij de verder afgelegen bedevaartsoorden is ook Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel, dat reeds bestaat sinds de 16e eeuw, voor onze regio een bekende plaats.
Maar dichterbij hebben we het 15e eeuwse Onze Lieve Vrouw van Stoepe met zijn miraculeus Mariabeeld en zijn omgang met 15 kapelletjes waar van 8 tot 16 september de stoepedagen doorgaan.
We hadden de Sint-Jansdagen te Sint-Jan-in-Eremo rond het Sint-Jan-De-Doper kerkje met omgang.
Van de zondag voor tot de zondag na halfoogst was de afspraak aan de Kleemkapel te Kaprijke.
En ter plaatse hadden we de begankenis ter ere van de H. Blasius tegen een zere keel in Sint-Laureins en men kon gaan dienen bij de H. Margareta te Sint-Margriete voor de seskes en de kinkhoest.
En dan hadden we nog de processies allerhande grote beruchte die nog bestaan nationaal in grote steden en kleinere regionaal waarvan er vele verdwenen zijn ! Tel daarbij de uren kerkzitten, tijdens de grote feestdagen, de dagelijkse en wekelijkse missen, vroegmis, hoogmis, vespers en lof, de retraites, zendingen, de kerkelijke plechtigheden en vieringen bij speciale gelegenheden, en je begrijpt dat onze evenementenkalender overvol zat ! Eén verschil met vandaag, we moesten er geen dure toegangstickets voor betalen, alles was gratis, rekenend op een vrijwillige bijdrage ! En dan nog bestonden sommigen erin een knoop of rondel of oud muntstuk in de schaal te werpen !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten